Webáruház nyitás jogi feltételei, tájékoztatási kötelezettségek
Alábbiakban összefoglaltuk Önnek, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie, ha webáruházat szeretne indítani.
A Webáruház nyitásához szükséges engedélyek, dokumentumok és információk
- Az első és legfontosabb feltétel, hogy webáruház üzemeltetéséhez valamilyen gazdálkodási formával kell rendelkeznie (egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, stb...), hogy számlaképes legyen.
- A kereskedelmi tevékenységet a területileg illetékes jegyzőnél be kell jelentenie. Ez általában egy formanyomtatvány kitöltésével történik. Erről az illetékes önkormányzat honlapján, valamint a területileg illetékes jegyzőnél érdeklődhet. A bejelentést követően a jegyző hoz majd határozatot, illetve egy nyilvántartási számot fog kiadni a leendő webáruház üzemeltető részére.
- Termék, vagy szolgáltatás értékesítéséhez szükséges tevékenységi kör, vagy körök megléte. A tevékenységi körei között feltétlenül szerepelnie kell ennek: „4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem”.
- Speciális termék értékesítése esetén szükséges külön szakhatósági engedély megléte is.
Általános Szerződési Feltételek feltüntetése
Csomagküldő szolgáltatás esetén nincs szükség fizikai üzlet, vagy vevőszolgálati helyiség fenntartására (ez alól kivételt képeznek például a dohánytermékek, veszélyes anyagok, állatgyógyászati készítmények, stb.). Azonban a webáruház Általános Szerződési Feltételeinek minden esetben szerepelnie kell az oldalon. Ennek az alábbiakat kell tartalmaznia:
- A webáruház üzemeltetőjének adatai és az ügyfélszolgálat eléréséhez szolgáló elérhetőségek: név, székhely, levelezési cím, a kereskedést képviselő személy neve és telefonszáma, az ügyfélszolgálat ellátásához rendszeresített e-mail cím.
- Cég esetén adószám, cégjegyzékszám, a cégjegyzéket vezető cégbíróság megnevezése. Egyéni vállalkozás esetén a vállalkozói igazolvány száma.
- Ha a termék, vagy szolgáltatás értékesítése valamilyen engedélyhez kötött, akkor az engedély meglétének az igazolása.
- Tartalmaznia kell azt is, hogy az általános szerződési feltétel milyen nyelven íródott.
- A webshopban elérhető termékek, vagy szolgáltatások bemutatása.
- A webáruháznak tárhelyet biztosító tárhelyszolgáltató, és annak székhelye, telephelye, e-mail címe. Erre azért van szükség, hogy a webhely tartalmával kapcsolatos kifogásokat, vagy például a jogsértő tartalom eltávolítására irányuló igényeket a tárhelyszolgáltatóhoz is be lehet nyújtani.
Az Általános Szerződési Feltételeknek egyértelműen és érthetően tájékoztatnia kell a vásárlót a következőkről:
- A vásárlás menetéről, vagyis a vásárlás folyamatáról.
- A vásárlással keletkező fizetési kötelezettségről.
- A vásárolt termékek átvételi módjairól és a fizetési lehetőségekről.
- A szállítás lehetséges módjairól, a szállítási határidőről, és annak költségeiről.
- A garanciális feltételekről, az elállás jogáról, valamint a jogviták rendezési lehetőségiről.
- A felhasználó által megadott adatok kezeléséről.
A vásárló fizetési kötelezettsége:
Amint azt előbb is olvashatta, fontos, hogy a vásárlót megfelelően tájékoztassa arról, hogy a rendelés elküldése fizetési kötelezettséget von maga után. Erre érdemes külön is kitérnie az általános szerződési feltételeiben. Érdemes a webáruházában olyan megoldást alkalmazni, hogy a rendelést csak akkor lehessen elküldeni, ha a vevő be is pipálja az Ászf elfogadását, ezzel tudomásul veszi a fizetési kötelezettségét is. Arra ügyeljen, hogy az általános szerződési feltételei könnyen elérhetőek legyenek a weboldalán is, illetve a rendeléskor küldött automata visszaigazoló levelében is szerepeljen.
Adatkezelési és adatvédelmi szabályzat:
A 2018. május 25-én életbe lépett GDPR (General Data Protection Regulation) rendelet szerint minden weboldalon, ahol adatkezelés történik, fel kell tüntetni a webhely adatvédelmi irányelveit, és lehetőséget kell biztosítani a felhasználók számára a szabályzat megismeréséhez. A GDPR rendelet teljes szövegét itt olvashatja el.
Mindenképpen készítse el adatvédelmi irányelveit, hiszen az Önnel kapcsolatba lépő vásárlók személyes adatainak kezelésével összefüggő védelem a felhasználók alapvető joga.
Érdemes az adatvédelmi irányelveinek elfogadását beépíteni a vásárlás folyamatába, úgy ahogy az előbbi bekezdésben az Ászf elfogadtatását is javasoltuk.
Garancia, jótállás és elálláshoz való jog szabályai
A webáruházban történő rendeléskor a vásárló és a vállalkozás között szerződés jön létre. Az eladott termék, vagy termékek hibája miatt a vevő szavatossági, vagy jótállási igénnyel élhet, melyet a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szabályoz. A vásárláskor létrejött szerződésben a webáruházat üzemeltető a vásárló hátrányára nem térhet el ezen határozattól. A teljes rendeletet itt olvashatja el.
A rendelet értelmében a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Szavatossági igény érvényesítésekor a szerződés megkötését a vevőnek kell bizonyítania (például számla, vagy nyugta bemutatásával).
A vállalkozás a benyújtott szavatossági, vagy jótállási igényekről köteles jegyzőkönyvet felvenni, valamint annak másolatát igazolható módon a vásárló rendelkezésére bocsátani.
Amennyiben a vállalkozás az igény bejelentésekor nem tud nyilatkozni annak teljesíthetőségéről, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is 5 munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a vevőt.
A vállalkozás a vásárló szavatossági vagy jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet a felvétel időpontjától számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni.
A vásárló elálláshoz való joga
A biztonságos internetes vásárlások érdekében a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet szabályozza a vásárláskor kötött szerződések részleteit. Ezt teljes egészében itt olvashatja el.
A vevőnek joga van elállni a vásárlástól, melyet a megrendelt termék kézhezvételétől számított 14 munkanapon belül tud érvényesíteni. (Bizonyos áru- és szolgáltatási körök esetében nem gyakorolható ez a jog. Ilyen például az élelmiszer. Ezekről kérjük, külön tájékozódjon.)
Amennyiben a vásárló él ezzel a jogával, úgy a webáruházat üzemeltető köteles a termék vételárát, valamint a termék szállítási költségeit visszatéríteni. Ugyanakkor a termék visszajuttatásának költsége a vásárlót terheli, de ezen kívül további díjat nem köteles fizetni.
Az elálláshoz való jogról megfelelően és részletesen kell tájékoztatni a webáruházat üzemeltetőnek a honlapján, ellenkező esetben a 14 napos határidő 12 hónappal fog meghosszabbodni. Az elállás jogát a vevő egy formanyomtatvány kitöltésével vagy más, egyértelmű nyilatkozatával is gyakorolhatja.
A jogviták rendezésének lehetősége
Azoknak a kereskedőknek, akik online szerződést kötnek a vásárlóikkal termék vagy szolgáltatás kapcsán, 2016. január 9-től kezdődően a honlapjukon jól látható helyen kötelező közzé tenniük egy hivatkozást, mely az Európai Bizottság által fejlesztett és üzemeltetett online vitarendezési platformra mutat. Ez a következő:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=HU
A linket szintén az Ászf-ben helyezze el, a jogviták rendezésének lehetőségeiről szóló részben.
Impresszum
Az elektronikus kereskedelmi törvény előírja, hogy Ön, mint online szolgáltató milyen adatokat köteles közölni az oldalán. Fontos, hogy hozzon létre a webáruházában egy külön fület az impresszum számára. Az impresszumában a következőket tüntesse fel:
- Szolgáltató neve: A weboldalt üzemeltető hivatalos cégneve, egyéni vállalkozó esetén a természetes személy neve, egyéni vállalkozói minőség megjelölésével. Kitalált név, kereskedelmi vagy fantázianév nem felel meg a jogszabályoknak.
- Székhely, telephely: A cégjegyzékben szereplő hivatalos székhely, illetve telephely.
- Cégjegyzék szám: Cég esetében a cégjegyzéket vezető cégbíróság, társadalmi szervezeteknél a nyilvántartásba vételt intéző megyei törvényszék.
- Adószám: Általános forgalmi adó alanyok esetében.
- A tárhelyszolgáltató adatai: A honlapnak tárhelyet biztosító tárhelyszolgáltató, és annak székhelye, telephelye, e-mail címe.
Amennyiben az Ön tevékenysége valamilyen engedélyhez kötött, akkor még az alábbiak is szükségesek:
- Hatósági engedély: Engedélyező hatóság megnevezése és elérhetőségi adatai, valamint az engedély száma (amennyiben a tevékenysége engedélyköteles).
- Kamarai tagság: Annak a szakmai érdekképviseleti szervnek (kamarának) a megnevezése, amelynek akár kötelező előírás alapján, akár önkéntes alapon tagja.
Fontos! Kérjük, vegye figyelembe, hogy ismertető anyagunk tájékoztató jellegű. Minden esetben kérje ki ügyvédje tanácsát és hivatalos állásfoglalását, valamint konzultáljon könyvelőjével is!