Hogyan készítsen hatékony űrlapot a weboldalára? (I. rész)

Egy honlapra szánt online űrlap nagyon jó eszköz ajánlatkéréshez, vagy kapcsolatfelvételhez. Egy rosszul megszerkesztett űrlap azonban inkább eltéríti a leendő érdeklődőjét annak kitöltésétől. Mitől fog jobban működni egy űrlap? Hogy készítse el, hogy azt többen töltsék ki? Összeszedtünk Önnek, hogy mi milyen űrlapokat készítünk ügyfeleinknek.

Cikkünk első részében az űrlapok működéséről, azok hosszúságukról, a feltett kérdések szükségességéről, valamint a kitöltők kényelmi szempontjairól olvashat.

Hogyan készítsen hatékony űrlapot? Kreatív website

Az űrlapok működése a weblapokon:

  • Az űrlap először is megkönnyíti az Önnel kapcsolatba lépő felhasználók, valamint az Ön dolgát is, ha jól célzott kérdések szerepelnek benne.
  • A honlapja egyik fő feladata, hogy a látogatóit a kapcsolatfelvétel, vagy ajánlatkérő űrlap kitöltésére ösztönözze. Használhat erre a célra belső linkeket, vagy úgynevezett akció gombokat is.
  • Az átlinkelést követően leendő ügyfele kitölti az online űrlapot, vagyis megválaszolja a feltett kérdéseket.
  • A honlapja ellenőrzi elküldés előtt, hogy minden kötelező mező kitöltésre került-e. Ha nem, akkor azt mutatja a felhasználónak.
  • Fontos, hogy az elküldést követően az űrlapot kitöltő felhasználó kapjon valamilyen visszajelzést, hogy a küldés sikeres volt.
  • Végül Ön megkapja a kitöltött form adatait, melyekre válaszolni tud.

Mivel tegye hatékonnyá az űrlapjait?

 

Legyen minél rövidebb.

Általánosságban elmondható, hogy az internetezők türelmetlenek, és idő hiányában gyorsan túl akarnak lenni az űrlap kitöltésén. Egyes kutatások azt is kimutatták, hogyha 11 mezőről 4-re csökkentik az űrlap hosszát, akkor mintegy 160%-kal növekszik a kitöltések száma. Ez természetesen azért nem általánosítható, és nem jelenthetjük ki, hogy minden esetben igaz.

De leginkább arra fókuszáljon, hogy az űrlap kitöltésével a leendő vásárlóinak a főbb adatait szerezze meg. A kapcsolatfeltételt követően úgyis lesz lehetősége az adatok pontosítására és egyéb kérdések megválaszolására. Például, ha Ön konyhabútorok tervezésével foglalkozik, akkor minden bizonnyal szüksége lesz egy helyszíni szemlére, hogy pontos árajánlatot tudjon készíteni. Felesleges előre fotókat kérnie az érdeklődőtől.

 

Csak olyan kérdéseket tegyen fel, amik valóban szükségesek.

Ez kapcsolódik az előző gondolatmenethez. Sokan esnek abba a hibába, hogy szinte mindenre rákérdeznek. Ez látszólag segít Önnek a majdani ajánlat elkészítésében, de egy 20 kérdésből álló formot nem biztos, hogy Ön is szívesen kitöltene. Ha sok az űrlap kérdéseinek száma, akkor jelölje őket kötelezően kitöltendőnek, vagy nem kötelezőnek. Ezzel a felhasználó kezébe adja a döntést, hogy a nem kötelező mezőket kitölti, vagy üresen hagyja.

 

Igényeljen kevesebb erőfeszítést a kitöltőtől.

Minél kevesebb mezőt kell a kitöltőnek begépelnie, vagy mobilon beírnia, annál kisebb lesz a hibázás lehetősége. Alkalmazzon ezért olyan kérdés típusokat, ahol az érdeklődőnek az előre meghatározott választ, vagy válaszokat csak meg kell jelölnie. Ezek lehetnek legördülő elemek, vagy fixen látszódó válaszok, attól függően, hogy egyszeres, vagy többszörös opciót kínál a kérdésével.

Ha szükséges, akkor használjon dátum típusú mezőket is, hogy ne az érdeklődőjének kelljen a dátumokat beírnia. Ez például szállodák ajánlatkérőiben, vagy éttermek asztalfoglaló űrlapjaiban figyelhető meg.

De jó szolgálatot tehetnek az olyan mezők is, amik csak bizonyos válaszok függvényében látszódnak. Itt arra gondolunk, hogy mondjuk, egy megrendelő űrlap esetében a szállítási cím mező csak akkor jelenik meg, ha a vásárló azt jelöli meg a kérdések között, hogy a szállítási cím eltér a számlázáshoz megadott címtől.

 

Írásunk második részében az űrlap kérdéseinek tagolásáról, a plusz üzenetküldésről, a felhasználók által megadott adatok biztonságáról, valamint a form elküldését követő visszajelzésről olvashat majd.