Így használja a linkeket a weboldalán
Egy weboldalon többféle linket, más néven hivatkozást különböztetünk meg. Lehetnek a honlap egy másik részére mutató belső linkek, másik webhelyre mutató külső hivatkozások, a weblapról letölthető dokumentumok.
Melyik mire való, mikor érdemes új ablakban megnyitni és milyen hibát ne kövessen el? Erről írtunk Önnek ebben a cikkünkben.
A belső linkek
Keveset lehet olvasni az interneten a belső linkekről, pedig nagyon hasznosak a weboldalon, ha jól használja őket. Ha a weblapja menüpontjainak szövegébe elhelyez néhány belső hivatkozást (azaz olyat, ami oldalon belül navigál egy másik tartalmi részhez), akkor azzal jó eséllyel növelni tudja a honlapján töltött látogatási időt. Ha magasabb a látogatási idő, az azt jelenti a Google számára, hogy az Ön weboldalának minőségi a tartalma, vagyis jótékony hatással lesz a keresőoptimalizálására.
Ágyazhat be a szövegébe egy másik menüpontra mutató linket, vagy az egyik cikkére navigáló hivatkozást, de az oldala láblécében található linkek is belső hivatkozásnak számítanak. Arra figyeljen, hogy csak akkor helyezzen el belső hivatkozást, ha valóban van kapcsolódási pont azzal az oldallal, amelyre mutat a link. Ellenkező esetben nem nyújt többlet információt a felhasználóinak és elhagyják az oldalát.
A belső linkeket mindig azonos ablakban nyissa meg, hiszen a saját honlapján belül nyújt ezzel navigációt. Ha mindent új ablakban nyitna meg, akkor egy idő után már nagyon zavaró lenne a látogatói számára.
Külső hivatkozások
Másik oldalra mutató hivatkozást (külső linket) általában olyankor érdemes elhelyeznie a szövegében, ha mondjuk egy kutatásra, vagy valamilyen másik oldalon szereplő tartalomra utal. Külső link az is, amikor valamelyik partnere, vagy az Ön egy másik honlapjára mutató hivatkozást tüntet fel a weboldalán.
Ezek a linkek mindig új ablakban nyíljanak meg. Egyrészt célszerű, ha az Ön oldala nyitva marad, mert így könnyen vissza tudnak térni a böngészők a belinkelt tartalom elolvasását követően. És fontos azért is, mert ha nem új ablak nyílik meg, akkor az távozást jelent az Ön weboldaláról, vagyis növekedni fog a visszafordulási arány a honlapján.
Letölthető anyagok, dokumentumok
Előfordulhat, hogy a honlapján olyan fájlokat helyez el, melyeket a látogatói letölthetnek maguknak. Ilyenek például a hosszabb termékleírások, használati útmutatók, termékkatalógusok, árlisták, stb.
Ezek általában PDF, Word, vagy Excel dokumentumok. Ha PDF dokumentumot hivatkozik be a weboldalán, akkor azt nyissa meg új ablakban. A Word és az Excel dokumentumok pedig nyílhatnak meg azonos ablakban.
Ezeknél fontos megjegyeznünk, hogy lehetőség szerint csökkentse a fájlok méretét, hogy ne indokolatlanul nagyméretű (több tíz megás) anyagokat töltessen le a látogatóival.
Törött hivatkozások a weboldalon
Összetettebb weboldalak esetében könnyen előfordul, hogy törött link keletkezik a honlapon. Például egy menüpontban létrehoz egy hivatkozást egy termékre, amit később elfelejt törölni, amikor a termék már nem kapható. Vagy töröl egy korábbi blog bejegyzést, amire mutatott hivatkozás egy másik szövegrészben.
Az így keletkező tört linkek keresőoptimalizálás szempontjából nagyon károsak, mivel nem létező oldalra mutatnak. Ugyanúgy a felhasználói élményt is lerontják. Az ilyen hibákra mindig figyeljen, és mindenképpen javítsa ki őket.
A profi weboldalkezelő rendszerek rendelkeznek tört link ellenőrzővel, ahol ezek a problémák könnyen orvosolhatóak.